söndag 21 mars 2010

Radiokommunikation

"OK, Reubens. You're faster than Trulli. I repeat, you're faster than Trulli." Radiokommunikationen i Formel 1 har många användningsområden, allt från rent peptalk till att kalla in förarna i depån.

Tidvis kan det bli det riktigt komiskt när ett team försöker få den ena föraren att släppa förbi den andre utan att använda uttryckliga stallorder (som ju är förbjudna) och istället använder ett "dolt" budskap som alla ändå förstår. Om Red Bull t.ex. skulle säga till Mark Webber "Sebastian is quicker than you", betyder det helt enkelt "vi vill att du släpper förbi Sebastian men vi får inte säga det rakt ut".

Andra relativt meningslösa kommentarer är t.ex. "You need to push!", eftersom det är precis det som föraren hela tiden försöker göra.

Det finns dock essentiell information som skickas mellan bilen och förarna angående strategi, däcksslitage, väderförhållanden m.m. Sådan information fick förr i tiden delges via depåtavlor.

All radiokommunikation måste göras tillgänglig för FIA men tillgänglighet till allmänheten är valfri. Red Bull t.ex. är extremt frikostiga med radiosändningarna medan man nästan aldrig hör något från Ferrari. Och med Jenson Button spelar det ingen roll, för man hör ändå aldrig vad han säger.

Frekvensspektrat är alltid fullpackat med olika typer sändningar runt omkring banan från andra team, massmedia, säkerhetspersonal o.s.v., vilket naturligtvis ger upphov till vissa problem. Ibland har det t.o.m. blivit så fullpackat med radiosignaler i luften så att förarna har fått in radio från taxibilarna i närheten istället för från teamet. Dessutom kan det på vissa banor uppstå störningar p.g.a. tät skog, t.ex. på Spa eller Monza.

Den som vill läsa mer om detta kan kolla in denna artikel från f1technical.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar