fredag 26 mars 2010

Däckfunderingar

Viasats expertkommentator Janne Blomqvist tycker inte att man ska klassificera hela säsongen som tråkig efter bara ett enda race, och jag håller med honom. Av naturliga skäl vill teamen förstås ta det lite lugnt i säsongens första race, speciellt för att kunna känna på hur bilen uppför sig efter alla regelförändringar som har införts.

Något som jag dock tycker talar för att kommande race ska bli desto mer händelserika och spännande är ett resultat av tankförbudet. I och med att depåstoppen blir en hel del kortare nu, borde det löna sig mer att köra kortare stintar på mjuka däck och därmed göra fler än ett depåstopp per race. Om du genom att pressa en bil med mjuka däck kan tjäna 1-1,5 sekund per varv gentemot att vara superförsiktig för att konservera hårda däck, kan du tjäna in ett helt depåstopp på ca 15 varv. Detta gäller förstås i synnerhet om du kan slippa en massa långsammare bilar framför dig.

Jag skulle definitivt kunna tänka mig en strategi där man satsar stenhårt på mjuka däck i kvalet, gör en kort förstastint på dessa däck och sedan får fritt fält för att göra snabba varvtider med nya mjuka däck. Då skulle man kunna tjäna ett antal placeringar i början av race:t för att sedan kunna hålla övriga bilar bakom sig i sista delen, där man givetvis måste köra på den hårdare gummiblandningen.

Banor som Australien är väldigt svåra att köra om på p.g.a. avsaknaden av långa raksträckor. Därför borde ovanstående strategi vara extra bra, för att göra omkörningarna "i depån". Vi får väl se om någon väljer att göra precis detta.

Läs Janne Blomqvists artikel här.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar