måndag 8 mars 2010

KERS - åter 2011?

Kinetic Energy Recovery System (KERS), som introducerades i Formel 1 2009, är ett system för att lagra energi som frigörs vid inbromsning för användning vid senare tillfälle. Under säsongen 2009 användes systemet av fyra stall, men har till denna säsong övergivits av samtliga.

För att lagra energin används antingen ett s.k. svänghjul eller ett batteri. Vilken av dessa lösningar man än väljer får man en tyngre bil och en förskjutning i bilens tyngdpunkt, vilket ger en negativ påverkan under sväng. Dessutom är användandet begränsat till 60 kW (ca 80 hästkrafter) under 6,6 sekunder per varv. Dessa omständigheter gjorde att KERS totalt sett blev ofördelaktigt även om det fanns vissa stunder då det visade sig vara mycket användbart, t.ex. i starten.

Det finns dock vissa som tror på återkomsten av KERS under framtida säsonger, t.ex. Ferraris Stefano Domenicali. Själv tycker jag att det vore synd om systemet skulle försvinna under en längre tid, eftersom delar av tekniken kan appliceras på vanliga personbilar, som då kan bli mera bränsesnåla och därmed miljövänliga.

2 kommentarer:

  1. Håller med dig. Lagring av rörelse-energi börjar bli allt vanligare i olika motorfordon och det är bra för utvecklingen om det används inom motorsporten. Det tillsammans med ett ökat användande av bio-bränslen skulle ge sporten bättre anseende i miljösammanhang.

    SvaraRadera
  2. KERS går väl tyvärr stick i stäv mot den ekonomiska saneringen som ska genomföras.

    Turboeffekten är en spännande del av racingen. Pro KERS!

    SvaraRadera