onsdag 14 april 2010

Turbo-eran gör comeback?

Som de flesta insatta är medvetna om, är dagens Formel 1-motorer 2,4-liters V8:or utan turbo. Något som kanske inte alla vet är att 80-talets turbomotorer var de starkaste i sportens historia. I mitten på 80-talet fanns det motorer som kunde producera uppåt 1500 hästkrafter i kvalen tack vare det enorma turbotrycket, fastän motorernas cylindervolym var så pass liten som 1,5 liter. Denna period anses av många vara Formel 1s guldålder. Bilarna hade extremt breda bakdäck, vilket gav ett fantastiskt mekaniskt grepp och tillsammans med kraften i motorerna möjliggjordes otroligt höga kurvhastigheter.

Nackdelen med turbon var att bilen blev väldigt oberäknelig just när turbon kickade in vid ett visst varvtal och bakdäcken tappade greppet med allvarliga olyckor som följd. Detta problem i kombination med primitiva traction control-system och automatiserad fjädring som tidvis fallerade, gjorde att samtliga dessa system förbjöds.

Nu ryktas det dock om att turboladdade motorer återigen ska tillåtas och att cylindervolymen ska begränsas ytterligare för att bilarna ska bli mer bränslesnåla. Även KERS, systemet för återvinning av alstrad bromsenergi, är som bekant på tapeten igen. Frågan är om detta innebär att även traction control kommer att införas igen. Traction control var tilläts under ett antal år från säsongen 2001 men förbjöds sedan igen p.g.a. att förarens skicklighet med gaspedalen inte längre spelade samma roll. Om traction control fortsätter att vara förbjudet och turbomotorerna återinförs, måste man ta nya tag för att minska risken för allvarliga olyckor med bilar som tappar greppet i snabba kurvor. Dessutom måste motorerna anpassa för att klara den höga luftkompressionen som turbon ger. Hur dessa problem kommer att lösas återstår att se.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar