tisdag 16 februari 2010

Regeländringar

Till säsongen 2010 har FIA infört ett antal förändringar i reglerna för Formel 1. Det är dock tre huvudsakliga förändringar som man kan koncentrera sig på.

Poängsystemet
Poäng kommer att utdelas till de tio första bilarna, i stället för som tidigare till de första åtta. Dessutom är poängskillnaden procentuellt sett mycket större mellan placeringarna ett och två för att premiera satsningar på vinster. Följande poäng kommer att delas ut:
#1: 25p (100%), förut 10p (100%)
#2: 18p (72%), förut 8p (80%)
#3: 15p (60%, förut 6p (60%)
#4: 12p (48%, förut 5p (50%)
#5: 10p (40%), förut 4p (40%)
#6: 8p (32%), förut 3p (30%)
#7: 6p (24%, förut 2p (20%)
#8: 4p (16%), förut 1p (10%)
#9: 2p (8%), förut 0p (0%)
#10: 1p (4%), förut 0p (0%)

Tankförbud
Det kommer inte längre vara tillåtet att tanka upp bilarna i depåstoppen. Därför måste bilarna redan vid starten ha tillräckligt med bränsle för att klara hela loppet. Eftersom mängden bränsle spelar en stor roll för vikten och därmed varvtiderna i en Formel 1-bil, kommer bilar med bränslesnålare motorer att ha en fördel. Dessutom måste bränsletankarna av utvidgas, vilket har gett upphov till längre bilar. Om längden kommer att påverka omkörningsmöjligheterna i trängre kurvor återstår att se.

Förbjudet att byta däck mellan Q3 och race
I och med att tankförbudet försvinner, försvinner även möjligheten för teamen att spela med bränslestrategi efter kvalet. Istället har FIA bestämt att de bilar som har deltagit i kvalomgång tre inte får byta däck inför race:t, vilket innebär att detta istället blir det som strategierna kommer att baseras på. Om man t.ex. skaffar sig en bra placering i kvalet genom att använda mjuka däck, kommer man behöva gå i depå tidigare p.g.a. det ökade slitaget.

Slutsatser
Eftersom dessa regler innebär stora förändringar i både strategi och chassibygge, kommer det bli något av en nystart för alla teamen, vilket kanske kan gynna nykomlingarna. Å andra sidan vet vi av erfarenhet att de stora teamen, kanske i synnerhet Ferrari, men även Mercedes med Ross Brawn i spetsen, har större erfarenhet av depåstoppsstrategier och möjligtvis bättre simuleringsmjukvara. Klart är i alla fall att depåstoppen kommer bli avsevärt kortare, eftersom det tidigare har varit tankningen som tagit längst tid. Förmodligen kommer vi se depåstoppstider i paritet med DTM, d.v.s. 3-4 sekunder.

Spännande ska det bli!

I nästa inlägg behandlas GP2-serien med vår egen Marcus Ericsson, som kommer att köra för Super Nova-teamet. Kanske kan vi få en svensk i Formel 1 för första gången sedan Lill-Lövis körde 1991 för Arrows-stallet. Dit är det dock en lång och mödosam väg.

1 kommentar:

  1. Tror tyvärr även att tanknförbudet kommer gynna defensiv körning kontra offensiv eftersom det kostar mer bränsle att köra om än att täcka spår. Hoppas man har fel.

    SvaraRadera