lördag 22 januari 2011

Längtan

Varför ska det vara så lång tid kvar till F1-premiären? Man får väl helt enkelt nöja sig med att följa bilpresentationerna och testerna så länge. Särskilt kul ska det bli att se Lotus Renault (f.d. Renault) presentera sitt "nygamla" färgschema i stil med den klassiska kombination av svart och guld som Lotus-stallet använde i slutet på 70-talet när de sponsrades av tobaksbolaget John Player.

Sedan är man ju även lite nyfiken på nya däcktillverkaren Pirelli, som jag tycker verkar ha en trevlig inställning till att skapa högre underhållningsvärde. Bl.a. vill man göra mjukare däck, som inte håller lika länge, för att öka antalet depåstopp och därmed även antalet möjliga kombinationer av strategier. Detta har dock kritiserats av de mindre stallen, som anser att de får svårare än andra stall att anpassa sig till dessa nya däck.

Fast allt är inte F1 som glimmar. Vår egen Marcus Ericsson har ju fått en plats i GP2-stallet iSport och deras "sidosäsong" i Asien börjar redan den 11:e februari i Abu Dhabi. Nu gäller det verkligen för Marcus att visa vad han kan för att över huvud taget ha någon chans att avancera till Formel 1. Han kommer att få hård konkurrens av framför allt ART-stallet som har två starka förare i Jules Bianchi och Esteban Gutierrez.

3 kommentarer:

  1. Vilken grej! Inga double diffusers tillåtna - kan bara applådera det. Bör ge renare luft och mer omkörningar. Vad är din take på det?

    /Olof

    SvaraRadera
  2. Dessutom har de infört en variabel bakvinge som ska kunna justeras om man ligger mer än en sekund efter bilen framför vid vissa givna punkter på banan. Det låter oerhört krångligt tycker jag! Men för hoppningsvis ger det önskad effekt.

    Det är ju kanon också att KERS kommer tillbaka och att den diskutabla F-duct:en försvinner. Allt som allt så känns regelförändringarna riktigt trevliga!

    SvaraRadera
  3. tjena!

    http://www.safetycar.blogg.se!

    SvaraRadera