onsdag 28 juli 2010

Inför Ungerns GP

Ferrari stormade till en dubbel i Tyskland och gav Red Bull en rejäl knäpp på näsan. Jag tvivlar dock starkt på att det skulle återupprepas när vi nu kommer till Ungerns GP på Hungaroring i Budapest-regionen. Banan är rejält kurvig med bara en enda ordentlig raksträcka. Återigen lär således mängden downforce bli avgörande och på den fronten har ju Red Bull varit absolut starkast genom hela säsongen. Webber såg dock lite klen ut på Hockenheim, så mitt tips för pole såväl som vinst ligger på Vettel.

Det som dock skulle kunna röra till ordningen lite grann är risk för skurar både under kval och race. Inte mig emot!

Den gångna helgens stora snackis var annars Ferraris stallorder som gavs till Massa att släppa förbi Fernando Alonso. Ferrari bötfälldes på ca 700 000 kr och riskerar ytterligare bestraffning. Det var naturligtvis synd om Massa, men jag tycker ändå att stallorder ska vara tillåtna, som de är i alla andra lagsporter. Man kan ändå göra upp om dessa saker i förväg, så varför skulle man inte kunna göra det under loppets gång. Då blir det inget snack om vad som ska förbjudas och inte, och det blir inte en massa konstigt kodspråk som FIA ska försöka tolka. Mer om detta i Aftonbladet.

3 kommentarer:

  1. Håller med om att teamorder ska vara tillåtna, som det är nu.
    Dock skulle vara intressant om de "splittade" teamen, alltså ett team, en bil och slopa konstruktörsmästerskapet. Ferrari skulle alltså kunna sälja av ett team lr nåt.... typ FerrariTeamA och FerrariTeamB. Mao Slopa konstruktörsmästerskapet och kör en bil per team.

    /Olof

    SvaraRadera
  2. Jag tror ändå det blir otroligt svårt att stoppa stallorder, så länge Team A och Team B har samma ägare och vill att den förare som har chans på VM-titeln ska plocka maximalt antal poäng.

    SvaraRadera
  3. Vad skall man göra då den förare som ligger först av de två börjar tappa hastighet så att båda riskerar att bli omkörda av konkurerande team på pos 3? Skall man då vara tvungen att kriga om platserna så man riskerar att åka av banan och tappa båda platserna?
    nej... Ferrari gjorde rätt.

    SvaraRadera